Binnenkort digitaal aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag mogelijk

Binnenkort kunnen tolken en vertalers digitaal een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen voor Bureau Wbtv. Het is dan niet meer nodig dat u de VOG-aanvraag indient bij de gemeente. Een digitale VOG-aanvraag scheelt u papierwerk, is sneller en goedkoper. In dit bericht leest u wat er voor u verandert.


Wat heeft u nodig?

Tolken en vertalers die digitaal een VOG willen aanvragen, moeten beschikken over:

  • DigiD;
  • iDEAL;
  • een geldig e-mailadres;
  • en ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen.

Hoe werkt het?

  • Via www.bureauwbtv.nl stellen wij een nieuw formulier beschikbaar, waarop u uw gegevens moet invullen. Het ingevulde formulier mailt u naar infowbtv@rvr.org.
  • Bureau Wbtv vraagt de VOG voor u aan.
  • U ontvangt een e-mail met daarin een link en unieke aanvraagcode.
  • U logt in via DigiD, voert ter controle uw geboortedatum en aanvraagcode in en verifieert alle getoonde gegevens.
  • U betaalt vervolgens met iDEAL.
  • U ontvangt een bevestigingsmail met een betalingsbewijs.
  • Justis behandelt de aanvraag en Justis stuurt u het besluit. De verwerkingstermijn is ongeveer twee werkdagen.

Wat zijn de kosten?

Het tarief van de digitale VOG-aanvraag bedraagt € 33,85 (€ 7,50 lager dan een aanvraag via de gemeente).


Niet digitaal aanvragen blijft mogelijk

Het blijft ook mogelijk om een VOG via het papieren aanvraagformulier aan te vragen bij de gemeente. Het formulier hiervoor vindt u op www.bureauwbtv.nl onder ‘Formulieren’.


Wanneer is een VOG nodig?

U moet een VOG aanvragen bij elk verzoek tot (verlenging van een) inschrijving in het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv) en bij elk verzoek tot (verlenging van een) plaatsing op de Uitwijklijst.


Meer informatie

Via onze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen over de digitale VOG-aanvraag. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de veelgestelde vragen over de elektronische Vog-aanvraag op de website van Justis.