Gedragscodes in de praktijk
Op 1 februari 2024 werden de nieuwe gedragscodes voor beëdigde tolken en vertalers van kracht. In die gedragscodes staat beschreven hoe beëdigde tolken en vertalers zich moeten gedragen en hoe juist niet.
De gedragscodes zijn abstract geformuleerd. Het kan daarom onduidelijk zijn hoe een beëdigde tolk of vertaler zich in een specifieke situatie moet gedragen. Daarom komt Bureau Wbtv met aanvullende voorbeelden uit de praktijk op een nieuwe webpagina.
Gedragscode voor vertalers in de praktijk
Gedragscode voor tolken in de praktijk
Op deze webpagina’s staan de gedragscodes met voorbeelden van praktijksituaties. De voorbeelden komen uit adviezen van de Klachtencommissie Wbtv. U kunt hier lezen hoe de commissie deze specifieke situaties heeft beoordeeld. Voor de volledige duiding wordt u doorverwezen naar het betreffende advies van de klachtencommissie.
Mag een beëdigde vertaler zijn klant bijvoorbeeld rechtstreeks benaderen nadat de opdracht via de bemiddelaar is gestaakt? En mag een beëdigde tolk de tolkopdracht stoppen als hij zich beledigd voelt door de opdrachtgever? Deze en andere vragen worden toegelicht op de webpagina’s Gedragscodes in de praktijk.
Omdat de gedragscodes nieuw zijn is het nog niet mogelijk om bij alle gedragsregels praktijkvoorbeelden te geven. Dit zal in de loop van de tijd gaan veranderen. Houd deze webpagina’s dus in de gaten!