Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Mijn Wbtv
  • Contact
  • Nieuws
  • Over ons
  • Commissies
Raad voor Rechtsbijstand Bureau Wbtv (naar homepage)
Zoeken
  • Tolk of vertaler zoeken
  • Tolken & vertalers
    • Opleidingen en toetsen
    • Inschrijven
    • Permanente educatie
    • Ingeschreven en dan?
    • Bezwaar indienen
    • Mijn Wbtv
    • Klacht indienen
  • Opdrachtgevers & intermediairs
    • Intermediairsportaal
    • Register beëdigde tolken en vertalers
    • Afnameplicht
    • Uitwijklijst
    • Klacht indienen
  • PE-aanbieders
    • Erkend worden als PE-aanbieder
    • Erkende PE-aanbieders
  • Bibliotheek
    • Wetten, regelingen en besluiten
    • Onderzoeken
    • Taallijst
    • Veelgestelde vragen
    • Formulieren
    • Dashboard Wbtv
    • Gedragscodes in de praktijk
  • Mijn Wbtv
  • Contact
  • Nieuws
  • Over ons
  • Commissies
  1. Home ›
  2. Tolken & vertalers ›
  3. Ingeschreven en dan? ›
  4. Gedragscode Wbtv

Gedragscode tolken en vertalers


Als u staat ingeschreven in het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv) heeft u een eed of belofte afgelegd. Hierin heeft u verklaard zich als een goede tolk en/of vertaler te gedragen. De gedragscode is een aanvulling op de eed/belofte. Het verwoordt de normen en waarden die voor tolken en vertalers in het werk gelden. De gedragscode geldt ook als u op de Uitwijklijst staat of als u tolk-/vertaaldiensten voor de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) verzorgt.

Duidelijkheid voor afnemers

Deze gedragscode geeft niet alleen tolken en vertalers zelf, maar ook afnemers van tolk- en vertaaldiensten duidelijkheid over het gedrag en handelen dat van een tolk/vertaler mag worden verwacht.

Als een afnemer vindt dat een tolk/vertaler niet conform de gedragscode handelt, kan hij hem daarop aanspreken. Als dit niet tot een bevredigende uitkomst leidt, kan hij een klacht indienen bij de Klachtencommissie Wbtv. De klachtencommissie hanteert de gedragscode als uitgangspunt.

De nieuwe Gedragscode Wbtv

Het Kwaliteitsinstituut Wbtv heeft in 2022 en 2023 de Gedragscode voor tolken en vertalers in het kader van de Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv) geëvalueerd.  Medio 2022 zijn ten behoeve daarvan enquêtes uitgezet. Daarop is veel respons ontvangen van onder meer tolken/vertalers, afnemers, intermediairs en tolkopleidingen. Het Kwaliteitsinstituut heeft de ontvangen respons op de enquêtes verwerkt en een voorstel gemaakt voor herziening van de Gedragscode met daarin gedragsregels voor (beëdigde) tolken en gedragsregels voor (beëdigde) vertalers. Ter afronding heeft het Kwaliteitsinstituut op 11 september 2023 een advies uitgebracht aan de Raad. Het advies vindt u door te klikken op de volgende link: Advies Herziene Gedragscode Wbtv

De nieuwe Gedragscode is op 1 februari 2024 in werking getreden. Tot 1 februari was de oude Gedragscode van toepassing.

U vindt de huidige en de oude Gedragscode via de links aan de rechterkant op deze pagina.


regeling-beleid
Gedragscode Wbtv (geldig vanaf 1 februari 2024)
regeling-beleid
Gedragscode Wbtv (geldig tot 1 februari 2024)

Bureau Wbtv

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wbtv
088 – 787 1920
[email protected]

Postbus 2349
5202 CH ’s-Hertogenbosch

Deel deze informatie
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn


Over Bureau Wbtv

Bureau Wbtv is onderdeel van de Raad voor Rechtsbijstand en door de minister van Justitie en Veiligheid belast met de uitvoering van de Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv).

Meer over ons

Snel naar

  • Tolk-vertaler zoeken
  • Mijn Wbtv
  • Nieuws
  • Woo-verzoek

Contact

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wbtv

088 – 787 1920
[email protected]

Postbus 2349
5202 CH 's‑Hertogenbosch

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging