Klachten
Bent u niet tevreden over een tolk of vertaler? Dan kunt u een klacht indienen bij Bureau Wbtv. Bekijk hieronder informatie over de klachtenprocedure.
Iedereen die een ervaring heeft met het gedrag of handelen van tolken en vertalers dat in strijd is met de Gedragscode Wbtv mag daarover een klacht indienen. Dat kan bijvoorbeeld als klant, opdrachtgever, intermediair, tolk of vertaler.
Nee. Een zorgvuldige klachtenbehandeling vereist dat een beklaagde tolk of vertaler voldoende informatie heeft om zich tegen een klacht te verweren. Hiervoor is het noodzakelijk dat tolken en vertalers weten wie er over hen heeft geklaagd. Daarom is het niet mogelijk om anoniem een klacht in te dienen.
Alle tolken en vertalers in het Register van tolken en vertalers moeten zich aan de Gedragscode Wbtv houden. Over alles wat een beëdigd tolk of vertaler heeft gedaan, voor zover dat met de beroepsuitoefening als tolk of vertaler te maken heeft, kunt u klagen. Denk bijvoorbeeld aan: vertaalopdrachten niet leveren, tolkopdrachten van onvoldoende kwaliteit of het schenden van de geheimhoudingsplicht.
U kunt bij Bureau Wbtv klagen over tolken en vertalers die in het Register of op de Uitwijklijst staan en over tolken die voor de IND werken.
U moet uw klacht zo duidelijk mogelijk toelichten en alle relevante informatie opsturen ter onderbouwing van de klacht. Daarnaast kunt u worden uitgenodigd voor een hoorzitting om uw klacht mondeling toe te lichten en om de vragen van de Klachtencommissie te beantwoorden.
Het Bureau Wbtv behandelt klachten zo zorgvuldig mogelijk. Het is belangrijk dat u het klachtenformulier volledig invult en uw klacht helder toelicht. Wanneer uw klacht onvoldoende is toegelicht zal Bureau Wbtv contact met u opnemen om de klacht aan te vullen. Is de klacht dan nog onvoldoende toegelicht? Dan kan Bureau Wbtv beslissen om uw klacht niet in behandeling te nemen.
Het is ook mogelijk dat uw klacht niet-ontvankelijk wordt verklaard. Dan krijgt u de mogelijkheid om schriftelijk toe te lichten waarom de klacht volgens u toch in behandeling genomen zou moeten worden.
De Klachtencommissie Wbtv adviseert de minister van Justitie en Veiligheid of de klacht gegrond is of niet. Wanneer de klacht terecht is dan kan de commissie ook adviseren om een sanctie op te leggen. Bureau Wbtv beslist namens de minister of het advies wordt overgenomen of niet. Meestal neemt Bureau Wbtv het advies van de klachtencommissie over.
Informatie over de inhoud van de klacht wordt (in principe) altijd met de klager, beklaagde en de Klachtencommissie Wbtv gedeeld. Op die manier hebben alle partijen dezelfde informatie en weet iedereen wat er speelt.
U kunt zich laten bijstaan door een gemachtigde. Dat kan een advocaat of een andere (rechts)hulpverlener zijn. Dit moet u wel voorafgaand aan de hoorzitting doorgeven. U moet een advocaat zelf betalen.
De behandeling van de klacht vindt in het Nederlands plaats. U kunt zich laten bijstaan door een tolk of vertaler wanneer u het Nederlands niet voldoende beheerst. U moet een tolk of vertaler zelf betalen.
Het Reglement van de Klachtencommissie schrijft een maximale behandeltermijn van tien weken voor. Bureau Wbtv en de Klachtencommissie doen hun best om die termijn te halen.
Beide partijen worden uitgenodigd voor de hoorzitting. Eerst krijgt de klager de kans om de klacht toe te lichten. Daarna krijgt de beklaagde tolk of vertaler de kans om op de klacht te reageren. De Klachtencommissie stelt vervolgens vragen aan de klager en de beklaagde. De hoorzitting duurt gemiddeld ongeveer drie kwartier.
Bij hoorzittingen zijn beide partijen in principe aanwezig. Alleen in bijzondere gevallen kan de Klachtencommissie ervoor kiezen om partijen apart te horen.
Een hoorzitting wordt in sommige gevallen achterwege gelaten als de Klachtencommissie een hoorzitting niet nodig vindt.
Nee, Bureau Wbtv en de Klachtencommissie Wbtv behandelen alleen klachten tegen beëdigd tolken en vertalers. Klachten tegen intermediairs kunt u bij de intermediairs zelf indienen.
Als de klacht gegrond is, kan de inschrijving van de tolk of vertaler tijdelijk worden doorgehaald in het Register. De tolk of vertaler mag dan (tijdelijk) geen opdrachten meer uitvoeren als beëdigd tolk of vertaler. Voor tolken of vertalers is dit een zware maatregel. Soms adviseert de Klachtencommissie de minister te volstaan met een waarschuwing.
Bij sommige klachten probeert het Bureau Wbtv te bemiddelen tussen u en de tolk of vertaler. Als u er met de tolk of vertaler onderling uitkomt, kunt u de klacht alsnog intrekken.
U heeft geen mogelijkheid tot bezwaar of beroep tegen een advies van de Klachtencommissie of de beslissing die Bureau Wbtv, namens de minister van Justitie en Veiligheid, op basis daarvan neemt. De beklaagde tolk of vertaler kan wel bezwaar indienen als Bureau Wbtv besluit hem of haar door te halen in het register.
Uw gegevens worden alleen gebruikt door het Bureau Wbtv en de Klachtencommissie Wbtv voor de behandeling van de klacht. Beiden houden zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De leden van de Klachtencommissie Wbtv hebben een geheimhoudingsverklaring getekend.
Adviezen van de Klachtencommissie worden achteraf geanonimiseerd op de website van de Klachtencommissie gepubliceerd en in het jaarverslag opgenomen.