Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Mijn Wbtv
  • Contact
  • Nieuws
  • Over ons
  • Commissies
Raad voor Rechtsbijstand Bureau Wbtv (naar homepage)
Zoeken
  • Tolk of vertaler zoeken
  • Tolken & vertalers
    • Opleidingen en toetsen
    • Inschrijven
    • Permanente educatie
    • Ingeschreven en dan?
    • Bezwaar indienen
    • Mijn Wbtv
    • Klacht indienen
  • Opdrachtgevers & intermediairs
    • Intermediairsportaal
    • Register beëdigde tolken en vertalers
    • Afnameplicht
    • Uitwijklijst
    • Klacht indienen
  • PE-aanbieders
    • Erkend worden als PE-aanbieder
    • Erkende PE-aanbieders
  • Bibliotheek
    • Wetten, regelingen en besluiten
    • Onderzoeken
    • Taallijst
    • Veelgestelde vragen
    • Formulieren
    • Dashboard Wbtv
    • Gedragscodes in de praktijk
  • Mijn Wbtv
  • Contact
  • Nieuws
  • Over ons
  • Commissies
  1. Home ›
  2. Bibliotheek ›
  3. Veelgestelde vragen ›
  4. Klachten

Klachten


Bent u niet tevreden over een tolk of vertaler? Dan kunt u een klacht indienen bij Bureau Wbtv. Bekijk hieronder informatie over de klachtenprocedure.

Kan ik een klacht indienen?

Iedereen die een ervaring heeft met het gedrag of handelen van tolken en vertalers dat in strijd is met de Gedragscode Wbtv mag daarover een klacht indienen. Dat kan bijvoorbeeld als klant, opdrachtgever, intermediair, tolk of vertaler.

Kan ik anoniem klagen?

Nee. Een zorgvuldige klachtenbehandeling vereist dat een beklaagde tolk of vertaler voldoende informatie heeft om zich tegen een klacht te verweren. Hiervoor is het noodzakelijk dat tolken en vertalers weten wie er over hen heeft geklaagd. Daarom is het niet mogelijk om anoniem een klacht in te dienen.

Waarover kan ik een klacht indienen?

Alle tolken en vertalers in het Register van tolken en vertalers moeten zich aan de Gedragscode Wbtv houden. Over alles wat een beëdigd tolk of vertaler heeft gedaan, voor zover dat met de beroepsuitoefening als tolk of vertaler te maken heeft, kunt u klagen. Denk bijvoorbeeld aan: vertaalopdrachten niet leveren, tolkopdrachten van onvoldoende kwaliteit of het schenden van de geheimhoudingsplicht.

U kunt bij Bureau Wbtv klagen over tolken en vertalers die in het Register of op de Uitwijklijst staan en over tolken die voor de IND werken.

Wat wordt er van mij verwacht als ik een klacht indien?

U moet uw klacht zo duidelijk mogelijk toelichten en alle relevante informatie opsturen ter onderbouwing van de klacht. Daarnaast kunt u worden uitgenodigd voor een hoorzitting om uw klacht mondeling toe te lichten en om de vragen van de Klachtencommissie te beantwoorden.

Wordt mijn klacht in behandeling genomen?

Het Bureau Wbtv behandelt klachten zo zorgvuldig mogelijk. Het is belangrijk dat u het klachtenformulier volledig invult en uw klacht helder toelicht. Wanneer uw klacht onvoldoende is toegelicht zal Bureau Wbtv contact met u opnemen om de klacht aan te vullen. Is de klacht dan nog onvoldoende toegelicht? Dan kan Bureau Wbtv beslissen om uw klacht niet in behandeling te nemen.

Het is ook mogelijk dat uw klacht niet-ontvankelijk wordt verklaard. Dan krijgt u de mogelijkheid om schriftelijk toe te lichten waarom de klacht volgens u toch in behandeling genomen zou moeten worden.

Wie beslist over mijn klacht?

De Klachtencommissie Wbtv adviseert de minister van Justitie en Veiligheid of de klacht  gegrond is of niet. Wanneer de klacht terecht is dan kan de commissie ook adviseren om een sanctie op te leggen. Bureau Wbtv beslist namens de minister of het advies wordt overgenomen of niet. Meestal neemt Bureau Wbtv het advies van de klachtencommissie over.

Wat gebeurt er met de informatie ik in instuur?

Informatie over de inhoud van de klacht wordt (in principe) altijd met de klager, beklaagde en de Klachtencommissie Wbtv gedeeld. Op die manier hebben alle partijen dezelfde informatie en weet iedereen wat er speelt.

Mag ik de hulp van een advocaat inschakelen?

U kunt zich laten bijstaan door een gemachtigde. Dat kan een advocaat of een andere (rechts)hulpverlener zijn. Dit moet u wel voorafgaand aan de hoorzitting doorgeven. U moet een advocaat zelf betalen.

Mag ik de hulp van een tolk/vertaler inschakelen?

De behandeling van de klacht vindt in het Nederlands plaats. U kunt zich laten bijstaan door een tolk of vertaler wanneer u het Nederlands niet voldoende beheerst. U moet een tolk of vertaler zelf betalen.

Hoe lang duurt de procedure?

Het Reglement van de Klachtencommissie schrijft een maximale behandeltermijn van tien weken voor. Bureau Wbtv en de Klachtencommissie doen hun best om die termijn te halen.

Hoe verloopt de hoorzitting?

Beide partijen worden uitgenodigd voor de hoorzitting. Eerst krijgt de klager de kans om de klacht toe te lichten. Daarna krijgt de beklaagde tolk of vertaler de kans om op de klacht te reageren. De Klachtencommissie stelt vervolgens vragen aan de klager en de beklaagde. De hoorzitting duurt gemiddeld ongeveer drie kwartier.

Bij hoorzittingen zijn beide partijen in principe aanwezig. Alleen in bijzondere gevallen kan de Klachtencommissie ervoor kiezen om partijen apart te horen.

Een hoorzitting wordt in sommige gevallen achterwege gelaten als de Klachtencommissie een hoorzitting niet nodig vindt.

Kan ik een klacht tegen een intermediair indienen?

Nee, Bureau Wbtv en de Klachtencommissie Wbtv behandelen alleen klachten tegen beëdigd tolken en vertalers. Klachten tegen intermediairs kunt u bij de intermediairs zelf indienen.

Wat is de uitkomst van de klachtenprocedure?

Als de klacht gegrond is, kan de inschrijving van de tolk of vertaler tijdelijk worden doorgehaald in het Register. De tolk of vertaler mag dan (tijdelijk) geen opdrachten meer uitvoeren als beëdigd tolk of vertaler. Voor tolken of vertalers is dit een zware maatregel. Soms adviseert de Klachtencommissie de minister te volstaan met een waarschuwing.

Bij sommige klachten probeert het Bureau Wbtv te bemiddelen tussen u en de tolk of vertaler. Als u er met de tolk of vertaler onderling uitkomt, kunt u de klacht alsnog intrekken.

Wat kan ik doen als ik het oneens ben met het advies of de uitkomst?

U heeft geen mogelijkheid tot bezwaar of beroep tegen een advies van de Klachtencommissie of de beslissing die Bureau Wbtv, namens de minister van Justitie en Veiligheid, op basis daarvan neemt. De beklaagde tolk of vertaler kan wel bezwaar indienen als Bureau Wbtv besluit hem of haar door te halen in het register.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Uw gegevens worden alleen gebruikt door het Bureau Wbtv en de Klachtencommissie Wbtv voor de behandeling van de klacht. Beiden houden zich aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. De leden van de Klachtencommissie Wbtv hebben een geheimhoudingsverklaring getekend.

Adviezen van de Klachtencommissie worden achteraf geanonimiseerd op de website van de Klachtencommissie gepubliceerd en in het jaarverslag opgenomen.


Veel gestelde vragen

Sla navigatie over (Veel gestelde vragen)
Veel gestelde vragen
  • Werkzaamheden beëdigde tolk of beëdigde vertaler
  • Een tolk of vertaler inzetten
  • Beëdigd tolk of vertaler worden
  • Wbtv-portaal
  • Aanmelden voor Rbtv of Uitwijklijst
  • Buitenlandse diploma’s en diplomawaardering
  • Verklaring omtrent het gedrag
  • Beëdiging
  • Legitimatiebewijs btv
  • Permanente educatie
  • Specialisaties
  • Verlenging inschrijving
  • Afnameplicht
  • Verschil Rbtv en Uitwijklijst
  • Bezwaar
  • Klachten
  • Gelijktrekking
Terug naar navigatie (Veel gestelde vragen)
Deel deze informatie
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn


Over Bureau Wbtv

Bureau Wbtv is onderdeel van de Raad voor Rechtsbijstand en door de minister van Justitie en Veiligheid belast met de uitvoering van de Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv).

Meer over ons

Snel naar

  • Tolk-vertaler zoeken
  • Mijn Wbtv
  • Nieuws
  • Woo-verzoek

Contact

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wbtv

088 – 787 1920
[email protected]

Postbus 2349
5202 CH 's‑Hertogenbosch

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging